Generelt
1.
Hvad
er vidensamfundet?
2.
Hvad
er viden?
3.
Hvem
eller hvad er det der har viden?
4.
Hvad
er et samfund?
5.
Er
den gængse forståelse af viden tilstrækkelig – er vores vidensforståelse
for ensidig naturvidenskabsinspireret?
6.
Toulmin og Cosmopolis – Humanistisk
skepticisme og kropslighed.
7.
I
hvilken forstand er viden en økonomisk resurse i dag, som den muligvis ikke var
tidligere?
8.
Hvilken
rolle spiller viden og vidensamfundet i forhold til den såkaldte
oplevelsesøkonomi?
9.
Hvordan
skal vi forstå videnskapital eller intellectual capital?
10.
Hvilke
karateristiska udviser vidensamfundet?
11.
Hvilke
menneskelige faktorer bliver påvirket af den kendsgerning at vi lever i vidensalderen?
12.
Hvordan
adskiller vidensalderen sig fra tidligere epoker?
13.
Hvad
er der af særlige kendetegn ved vidensamfundet?
14.
Hvilken
rolle spiller vidensamfundet i vores selvforståelse?
15.
Spiller
vidensamfundet nogen rolle iht. overordnede verdenssyn?
16.
Hvilken
rolle spiller viden i vores hverdag?
17.
I
hvilen forstand kan vi tale om at viden gennemsyrer vores hverdag?
18.
Hvilken
rolle spiller vidensamfundet i forhold til forskellige kulturorganisationer?
19.
Hvilken
rolle har vidensamfundet i erhvervslivet?
20.
Hvilke
udfordringer stiller vidensamfundet i forhold til vores forhold til børn, ældre
og kolleger?
21.
Hvad
betyder det for skolevæsnet at vi lever i et vidensamfund?
22.
Hvad
betyder det for efter- og videreuddannelse?
23.
Hvad
betyder det for vores velvære?
24.
Hvad
betyder det eksistentialistisk set?
25.
Hvilken
forskel er der på vidensamfund og informations- og kommunikationssamfund?
26.
I
hvilken forstand er læring og uddannelse et kerneområde i vidensamfundet?
Personligt
27.
Hvad
betyder det for mig personligt at jeg lever i et såkaldt vidensamfund?
28.
Hvad
betyder det for min familie at vi lever i et vidensamfund?
29.
Hvad betyder
det for medmenneskeligheden?
30.
Hvad
betyder det for indretningen af vores samfund?
31.
Hvad
betyder det for folkelige forestillinger om verden?
32.
Hvad
betyder det for religion og andre metafysiske fortællinger?
33.
Hvilken
rolle spiller religion i vores moderne vidensamfund?
34.
Hvad
med den måde vi handler og behandler andre på – etik – i vidensamfundet?
Globalisering
35.
Hvad
er globalisering?
36.
Hvad
er det der er globaliseret?
37.
Er
det en bestemt vidensform der ligger til grund for
globaliseringen?
38.
I
hvilken grad er globaliseringen et resultat af den vestlige fornuftstænking?
39.
Den
stereotype vestlige måde at tænke rationalitet på, vil den ikke være med til at
underminere menneskets diversitet mht. tanker, måder at være på, værdier og
sprog vi trods alt ser pt.?
40.
Hvis
vi ser på globaliseringen som en fornuftens bevægelse hen imod den fuldkomne
oplysning, så er standardiseringen og ensformigheden uomgængelig.
Færøerne
41.
Hvilken roller spiller vidensamfundet på Færøerne?
42.
På
hvilken måde kommer vidensamfundet til syne på Færøerne?
43.
Er
der særlige faktorer der gør sig gældende på Færøerne mht. vidensamfundet, og
de udfordringer det stiller i et lille øsamfund?
44.
Religion
er meget synlig på Færøerne – vidensamfund og religion?
45.
Hvilke
udfordringer stiller vidensamfundet til færøske virksomheder?
46.
Da
det er viden der sælges, hvilken rolle spiller det så at Færøerne ligger midt
ude i det atlantiske hav?
47.
Hvad
kan vi på Færøerne lære af oplevelsesøkonimien?
48.
Er
der potentiale for oplevelsesøkonomien på Færøerne?
Bud på hvad et
vidensamfund er:
-
et
samfund som er stærkt præget af viden og videnskab
-
et
samfund hvor viden er den primære kilde til udvikling
-
et
samfund hvor videnskaberne og deres viden bliver brugt inden alle områderne for
menneskelig aktivitet
-
et
samfund som bygger på en videnskabelig forståelse af verden
-
et
samfund hvor styreformen er underbygget af videnskab
-
et
samfund hvis primære indtægtskilde er produkter genererede igennem viden og
videnskab
-
et
samfund som behandler mennesker som videnskaben ser dem
-
et samfund
som bygger på videnskabelige fakta snarere end metafysiske og religiøse
overbevisninger
-
et
samfund som overholder menneskerettighederne
-
et
samfund hvor tanker og ideer er en eftertragtet vare
-
et
samfund hvis nuværende udvidklingsstadie ligger efter
industri- og informationssamfundet
-
et
samfund hvis borgere er højt uddannede – alle kan læse, regne og skrive
-
et
samfund hvor videre- og efteruddannelse er højt
prioriteret
-
et
samfund hvor religion spiller en lille rolle
-
et
samfund hvor religion er et personligt anliggende og ikke påvirker styreformens
form
-
et
samfund hvis infrastruktur, arbejdspladser og xxxxx
er stærkt præget at viden og videnskabelige resultater
-
et
samfund som er gennemsyret af den bedste videnskabelige viden
-
et
samfund hvis levestandard er stærkt præget af vidensrelaterede
produkter
-
et
samfund som bygger på fornuftsmæssige snarere end folkelige forestillinger
-
et
samfund hvor informationer er en vare der distribueres
Disse udsagn kan
deles ind under disse punkter:
-
Kulturelle
faktorer
-
Menneskelige
faktorer
-
Samfundsmæssige
faktorer
-
Erhvervsmæssige
faktorer
-
Metafysiske/religiøse
faktorer
Kriterier for om
et samfund er et vidensamfund:
-
Er
der faktorer/kriterier for hvor langt et samfund er i vidensamfundet, eller om
det overhovedet er et vidensamfund?
-
Er
der nogle faktorer der skal være opfyldt for at et samfund kan kaldes
vidensamfund?
o
Er
det rimeligt at sige, at der må være en betydelig del af aktiviteten i et
samfund der relateres til videns erhvervelse, skabelse og spredning? Vi lever i
et vidensamfund, fordi vi i dag i større grad end tidligere bruger viden i alle
mulige facetter i nutidens samfund.
_________
I hvilken
forstand skal vi forstå at viden er frigørende. Bacon, Wilson (Sociobiology, Sammensmæltning). I hvilken forstand kan vi dermed
sige, at vi lever i et samfund der forsøger at gøre deres borgere frie? Er der
en tanke om frelse heri?